– Black and White


.
.
.
.

O lume pierduta pentru Romania – Balcik

Alb/negru

Fotografiile alb-negru nu si-au pierdut niciodata din actualitate, iar in ultima vreme sunt din ce in ce mai apreciate in multe domenii, de la fotografia de nunta la reclamele publicate in reviste.

In aceasta epoca a fotografiei digitale, realizarea de fotografii alb-negru pare foarte simpla deoarece din orice fotografie color se poate obtine prin prelucrare o imagine alb negru.

Ce se cunoaste mai putin e ca o imagine alb-negru de calitate trebuie gandita ca alb-negru inca inainte de fotografiere, altfel nu va fi decat o imagine obisnuita in tonuri de gri.

Fotografiile color traiesc prin culoare, cele alb-negru prin contrastele de lumina si tonuri.

Astfel, necesitatile de iluminare si compozitia sunt diferite pentru cele doua genuri de fotografie.

Fotografia alb-negru se potriveste foarte bine pentru imaginile realizate in lumina ambianta.

O varianta bine cunoscuta si preferata de multi a fotografiilor alb-negru sunt imaginil sepia.

Fotografia alb-negru si filtrele colorate

Datorita diferentelor de sensbilitate spectrala dintre retina si dintre filmul alb-negru, nuantele de tonuri cenusii obtinute pe filmele pancromatice nu corespund senzatiilor vizuale. Pentru a reda pe film nuantele de gri cat mai aproape de impresia atribuita de aparatul vizual uman, se recomanda folosirea de filtre colorate, din aceasta cauza numite „de corectie”. In unele imprejurari, culori diferite pot determina intensitati similare sau chiar identice de innegrire pe filmul alb-negru, rezultind diminuarea contrastului. In aceasta imprejurare utilizarea filtrelor colorate este recomandata pentru modificarea contrastului (filtre „de contrast”). In fine, exista si imprejurari in care fotograful doreste modificarea/deformarea realitatii, ca de exemplu, crearea impresiei de cer de furtuna in conditii de vreme buna (filtre „de efect”).

In acest scop sunt recomandate:

filtrul galben – utilizat mai ales pentru ameliorarea reproducerii in nuante de gri a subiectelor colorate; filtrul galben intuneca cerul si reproduce mai luminos vegetatia, marind totodata contrastul; este recomandat in fotografia de peisaj, unde poate atenua intr-o oarecare masura ceata usoara a departarilor; poate fi folosit si la fotografia de portret (persoane blonde);
filtrul verde ajuta la diferentierea verdelui (mai luminos) fata de albastru (mai intunecos) si este util in fotografia de peisaj, unde accentueaza diferentele intre vegetatie si cerul albastru; prin absorbtia radiatiei violete si albastre, filtrul verde este foarte util in fotografia de peisaj efectuata la amiaza, cand lumina solara contine proportii copioase de radiatii cu lungime mica de unda;
filtrul rosu este utilizat pentru contraste si efecte, ducand la obtinerea de fotografii cu efect „de noapte”; de asemenea, elimina pacla departarilor prin augumentarea procentajului cu care radiatia IR contribuie la realizarea imaginii; se poate utiliza si pentru fotografia de portret, deoarece atenueaza pistruii, dar necesita machiaj special al modelului.

Monocrom


Zilele acestea ascultam la radio un clip publicitar care facea reclama la o marca de masini. O voce de “copil” intreba:
– Si cum era pe vremea cand nu exista pilot automat?
“Mama” raspundea:
– Soferul trebuia sa se opreasca din cand in cand sa se odihneasca iar in loc de ABS se folosea comanda calc-o la podea…
– Ce bine ca nu m-am nascut atunci…
Cam asa ma gandeam si eu sa incep articolul: “pe vremea cand se lucra numai pe film..” adica mai acum vreo 7-8 ani orice fotograf serios incepea prin a face fotografii alb-negru, apoi usor, usor trecea la color iar cand intelegea cu adevarat fotografia si reusea sa vada lumea cu ochi de fotograf se intorcea din nou la alb-negru.
Evolutia extraordinara a camerelor digitale in special a DSLR-urilor a dat peste cap curba de invatare a fotografiei. Si nu intr-un sens negativ ci unul pozitiv. Acum un incepator invata mult mai repede sa expuna corect, vizualizarea imediata a imaginii permite corectii rapide atat tehnice, de expunere, cat si de compozitie a imaginii. La workshopurile pe care le organizez am observat cum fotografi incepatori fac progrese extrem de rapide tocmai datorita posibilitatii de analiza a imaginii la fata locului. Imi imaginez cat de dificil ar fi fost toate acestea pe vremea peliculei foto. In momentul cand a aparut primul DSRL de 6 Mpx cu un pret acceptabil mi l-am cumparat. Socul a fost atat de mare cand am marit primele imagini, incat am trecut la digital fara macar sa ma mai uit in urma. Si acum am in frigider vreo 10 dia profesionale de cea mai buna calitate, neexpuse si probabil ca asa vor ramane. Daca in 2002 cand am trecut la digital calitatea fotografiei era foarte buna, acum in 2008, progresul este de-a dreptul incredibil. Camere DSLR cu 12 sau 21 de Mpx, rapide si cu o calitate a imaginii net peste fotografia analogica iti ofera posibilitati extraordinare de fotografiere; inclusiv in fotografia alb-negru.
Cea mai directa si simpla metoda de a face fotografie alb-negru este sa o realizam direct din camera. Avantajul evident este ca realizam direct o imagine monocroma fara a avea nevoie de abilitati de prelucrare a imaginii in programe de editare foto. Pe deasupra putem face o analiza a imaginii la fata locului cu subiectul in fata. In fotografia de peisaj analiza se face cu multa acuratete fara influenta culorii care ar putea sa ne abata atentia de la compozitie. Fotografiind alb-negru direct in camera putem folosi filtrele colorate utilizate in mod traditional in fotografia monocroma si vom vedea direct efectele acestora: un filtru galben va intuneca cerul si va evidentia mai mult norii favorizand in acelasi timp foliajul copacilor sau va adanci umbrele de pe zapada. Un filtru rosu va crea imagini dramatice cu un cer aproape negru si atmosfera incarcata ca de furtuna. Filtrele colorate pentru alb-negru au proprietatea de a absorbi culorile complementare filtrului si a lasa sa treaca culorile proprii ale acestora. Astfel daca dorim sa facem un cer senin din ce in ce mai inchis vom folosi filtrul galben, portocaliu sau rosu pentru a inchide din ce in ce mai mult tonalitatea de gri a acestuia. Unele camere digitale chiar au posibilitatea de a genera digital astfel de filtre din meniul aferent fotografiei alb-negru. Dar cum orice lucru bun are si partea sa proasta vom constata ca fotografiile alb-negru facute in camera sunt salvate fara componenta de culoare iar aceasta nu mai poate fi recuperata ulterior in calculator. Poate ar fi o solutie sa facem doua fotografii: una alb-negru pentru analiza la fata locului si una color pentru ceea ce americanii spun “just in case”. Cea mai buna varianta ramane sa tragem fotografia color si apoi in programe de editare foto sa transformam imaginea in alb-negru daca decidem ca aceasta e cea mai buna varianta. Este posibil ca decizia de la fata locului sa nu coincida cu cea a unei analize ulterioare facute la “rece”.
Modul de conversie e o problema care se poate rezolva cu un click sau in variante care mai de care mai elaborate. Imi aduc aminte de o gluma: daca intrebi un om normal cum se insurubeaza un bec acesta iti va demonstra in modul cel mai simplu. La aceeasi intrebare un “photoshop-ist” va gasi alte 99 de moduri ?. Pornind de la modul in care salvam fotografiile jpg sau raw putem dezvolta mai multe cai de prelucrare a imaginilor. Fotografiind raw avem controlul complet al parametrilor de fotografiere si astfel putem face corectii de expunere si chiar de ajustare a culorilor care ulterior ne vor ajuta la conversia alb-negru. Un rosu mai intens va conduce catre un gri mai inchis, un cer de un albastru spalacit va genera un gri deschis, etc. Cea mai simpla forma de a transforma o fotografie color intr-una alb-negru este de a transforma imaginea din RGB in greyscale in meniul Image/Mode/Greyscale. Aveti prevederea sa salvati imaginea cu un alt nume pentru a putea pastra originalul, altfel informatia de culoare se pierde nerecuperabil. Ca orice solutie simpla nici aceasta nu ofera vreo posibilitate de control asupra modului de transformare. O alta solutie simpla de tipul “one click” este desaturarea fotografiei din meniul Image/Adjustents/Desaturate. Un control mai bun al imaginii finale tinand cont de cromatica obtineti daca folositi comanda Image/Adjustments/Channel Mixer. Bifati checkbox-ul monocrom si creati o fotografie alb-negru acordand fiecarui din cele trei canale de culoare o pondere corelata cu subiectul si cromatica acestuia. In preset-ul ferestrei Channel Mixer exista o serie de transformari care mimeaza efectul diferitelor filtre folosite in fotografia alb-negru: galben, portocaliu, rosu, verde si chiar infrarosu. O metoda mai elaborata consta in transformarea canalelor R,G si B in layere care apoi vor fi suprapuse. In meniul atasat fereastrei Channels exista comanda Split Channels. Aceasta va transforma cele trei canale in imagini distincte monocrome. Cele trei imagini sunt apoi reunite intr-o singura fereastra. In functie de ordinea de suprapunere si transparenta acordata fiecarui strat se pot obtine rezultate diferite. Daca mai adaugam si posibilitatea ca fiecare strat sa fie aplicat diferit, rezultatul final poate fi cu adevarat surpinzator.
Fotografiati color si finalizati alb-negru. O sa va placa!

Publicat: ianuarie 2008 in CHIP Foto&Video

Anunțuri

Lasă un comentariu

Niciun comentariu până acum.

Comments RSS TrackBack Identifier URI

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

  • Sunt doar ceea ce pot fi.

  • RSS Locuri de munca. Joburi.

    • Angajam Dansatoare. Mai 9, 2009
      Angajam Dansatoare pentru targ. 5 zile – 7 ore/zi Conditii avantajoase. Seriozitate, Comunicativitate, Aspect fizic placut, Minim 18 ani. Tel: o721.249.149 Lasa ne un comment cu datele tale (numele, adresa de email, si telefonul- nu vor aparea pe site) si in 24 de ore te contactam noi.Publicat înAngajam Dansatoare, aspect fizic placut, Comunicativitate, Dans […]
    • Angajam maseuze. Mai 8, 2009
      Te ai saturat sa te trezesti dimineata la aceeasi ora matinala, vrei un job unde sa-ti faci singura programul si sa castigi multi bani ? ? ?  Vrei sa fi independenta financiar, sa nu dai socoteala nimanui? Alatura-te  echipei noastre si iti vei redescoperi senzualitatea intr-un mod profitabil! Salon de masaj Ultracentral Angajam maseuze: -peste […]
    • Sampling – distributie materiale publicitare. Mai 8, 2009
      Angajam domnisoare  pentru distributie materiale publicitare. Conditii: minim 18 ani, aspect fizic placut, comunicativa, seriozitate, punctualitate, fire sociabila. 0721.249.149 0ffice@siam.roPublicat înSampling - distributie materiale publicitare Tagged: 18 ani, angajam, angajari, aspect fizic placut, comunicativa, distributie, materiale publicitare, serioz […]
    • Angajam Hostess pentru Targ – Sala Polivalenta. Aprilie 27, 2009
      Angajam Hostess pentru targ Sala Polivalenta. Arati bine si esti dezinhibata? Nu mai sta pe ganduri. Rugam si oferim seriozitate. 8h/ zi- 5 zile .150-200 ron/zi 0721.249.149 Lasa ne un comment cu datele tale (numele, adresa de email, si telefonul- nu vor aparea pe site) si in 24 de ore te contactam noi.Publicat înAngajam Hostess, […]
  • RSS Topul saloanelor de masaj

    • A apărut o eroare; probabil fluxul nu funcționează. Încearcă din nou mai târziu.